Wycieczka do Lwowa

W dniu 15.04.2011r. uczniowie klas I b i II b I LO im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie udali się na ciekawą wycieczkę do Lwowa, której główną organizatorką była p. Anna Kosmowska, nauczycielka języka polskiego. Pozostałymi opiekunami były p. Anna Król oraz p. Tamara Koterwas. Pilotowaniem wyjazdu zajmowała się p. Bożena Gawron.

Grupa wyruszyła spod budynku szkoły około godziny 6.00. Podróż była długa i uciążliwa, lecz mimo tego byliśmy w wyśmienitych nastrojach. Po przekroczeniu polsko-ukraińskiej granicy w miejscowości Hrebenne mieliśmy okazję zobaczyć, jak wyglądają realia życia za wschodnią granicą kraju. Z okien autokaru przyglądaliśmy się domostwom miejscowej ludności, a także podziwialiśmy piękno przyrody. Do celu naszej podróży dotarliśmy około godziny 11.30, gdzie spotkaliśmy się z panią przewodnik. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Cmentarza Łyczakowskiego. Mogliśmy tam zapalić znicze na grobach znamienitych Polaków. Następnie udaliśmy się na Cmentarz Obrońców Lwowa. Złożyliśmy hołd polskiej młodzieży poległej w walkach o to miasto. Wysłuchaliśmy także interesującego wykładu na temat przeszłości i kultury Lwowa oraz przebiegu walk wyzwoleńczych. Po obejrzeniu zabytkowej nekropolii pojechaliśmy pod Kopiec Unii Lubelskiej. Wspięcie się na to wzniesienie było dla nas dużym wyzwaniem, z którego wyszliśmy zwycięsko. Potem przyszedł czas na obiad w restauracji Panorama Lwowska, gdzie zaserwowano nam pyszny ukraiński posiłek. Następnie udaliśmy się do centrum miasta. Zwiedziliśmy Kamienice: Czarną i Królewską oraz Muzeum Aptekarstwa. Pani przewodnik opowiadała nam o sprzętach, których dawniej używano do sporządzania lekarstw. Ponadto mieliśmy okazję zobaczyć wspaniałą Katedrę Ormiańską, której wnętrze pokrywają unikalne malowidła Jana Henryka Rosena. Ostatnim punktem naszej wizyty we Lwowie było zwiedzenie budynku Opery Lwowskiej i obejrzenie spektaklu baletowego pt. „Powrót Butterfly” G. Pucciniego. Przedstawienie było bardzo udane. Byliśmy pod wrażeniem umiejętności artystów, a także towarzyszących im dekoracji. Z podziwem patrzyliśmy również na wystrój wnętrz opery. Po spektaklu wyruszyliśmy w drogę powrotną.
Wizyta we Lwowie poszerzyła naszą wiedzę na temat losów Polski i Ukrainy przez ostatni kilka stuleci. Uświadomiliśmy sobie, jak bliskie stosunki łączyły kiedyś nasze państwa. Myślę, że ta wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci.